اخلاق کار
نوشته شده توسط : الهه سرافراز

طرح مساله: در این پژوهش میزان اخلاق كار گروه‏‌‌های مختلف تحصیلی و افراد با درجه متفاوت شهروندی و كاركنان دولت كه از نظر سطح تحصیلات و میزان شهروندی وضعیت بالاتری دارند بررسی شده است.
یافته ها: میزان اخلاق كار در سازمان‏‌‌های دولتی از حد متوسط بالاتر است و در سطح رضایت بخشی قرار دارد.
حاکمیت رفتار اخلاقی در هیات مدیره، رعایت اصول اخلاقی در برابر کارکنان، در برابر رعایت حقوق محیط ریست، در برابر رسانه‏‌ها و ذی نفعان بیرونی شرکت، در برابر زنجیره تامین و پیمانکاران، در برابر مشتریان و مصرف کنندگان و در برابر نوع سرمایه گذاری شرکت و نوع ارتباط و لابی با دولت و موارد بسیاری دیگر گستره مفهومی اخلاق کسب و کار را شکل می‌دهد.
اخلاق کسب و کار نیز متاثر از مصادیق اخلاقی رایج در فرهنگ عمومی است.
تمام تلاش فعالان اقتصادی باید این باشد که اخلاق را به بستر حیات در زندگی انسانی تبدیل کنند چرا که طبیعتا در پیوند با اخلاق است که یک اخلاق موفق در کسب و کار و یک اخلاق حرفه‌ای قابل تبیین و تعریف می‌شود.
روش‌شناسی: جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی( ۹۵ نفر) بودند.
داده‌ها با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چند متغیره در سطح معنی‌داری ۰١/۰ ≥ p تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین اخلاق کاری و رضایت شغلی کارکنان، رابطه مثبت( ۷۰۳/۰=r) و معنی‌داری وجود دارد( ۰١/۰>p ). همچنین بین سه بعد اخلاق کاری یعنی بعد حمایت مدیریت ارشد از رفتار اخلاقی( ۴۸۷/۰=r )، بعد جو اخلاقی سازمان( ۶۸۶/۰=r) و بعد رفتار اخلاقی و موفقیت شغلی در سازمان( ۴۶۹/۰=r) با رضایت شغلی کارکنان رابطه مثبت و معنی‌داری مشاهده شد( ۰١/۰>p ). نتایج تحلیل رگرسیونی نیز نشان داد که دو متغیر جو اخلاقی سازمان و حمایت مدیریت ارشد از رفتار اخلاقی پیش‌بین معنی‌داری برای رضایت شغلی کارکنان می‌باشند( ۰١/۰>p )؛ اما متغیر رابطه رفتار اخلاقی و موفقیت شغلی در سازمان اختلاف معنی‌داری را نشان نداد.
نتیجه‌گیری: به‌طور خلاصه می‌توان گفت، ایجاد محیطی اخلاقی در سازمان می‌تواند سبب افزایش رضایت شغلی کارکنان شود.

منبع : مقاله اخلاق کار





:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: